بلاگ

دستگاه کارتخوان (POS) و راهنمای خرید آن

امروزه با گسترش تکنولوژی و فرهنگ استفاده از آن، افزایش امنیت معاملات بانکی و کاهش استفاده از پول نقد در خرید، تمایل به استفاده از کارت های بانکی و به دنبال آن خرید دستگاه کارتخوان (پوز) رونق بسیاری پیدا کرده است.

از طرفی در کشور ما طبق دستور سازمان دارایی کل کشور بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری ملزم به استفاده از دستگاه های کارتخوان شدند که به دنبال همین امر، همه اصناف و مراکز خرید و فروش نیز نسبت به تهیه‌ی دستگاه های کارتخوان اقدام کردند.

دستگاه‌های پوز (کلمه‌ی ‏POS مخفف Point Of Sale به معنای پایانه فروش می‌باشد) توانایی انجام کارهای مختلفی دارند.

برای مثال می‌توان به خرید و پرداخت هزینه محصولات، دریافت موجودی، خرید شارژ و پرداخت قبوض و حتی صدور فاکتور فروش اشاره کرد.

در ادامه اطلاعاتی در مورد انواع کارتخوان های مورد استفاده در ایران و جهان برای کمک به تصمیم گیری بهتر شما در خرید دستگاه کارتخوان موردنیاز ارائه می‌گردد.

دستگاه پوز انواع مختلفی دارد که به اختصار به شرح آن ها می پردازیم:

1- دستگاه پوز تلفنی:

دستگاه‌های کارت‌خوان تلفنی از اولین های این عرصه هستند. داشتن خط تلفن برای استفاده از این نوع دستگاه‌ها الزامی است.

۲. دستگاه پوز وای فای:

این نوع از دستگاه ها برای ارتباط به اتصال اینترنت به صورت وای فای نیازمند هستند.

۳.دستگاه پوز بلوتوثی:

این دستگاه با بلوتوث به یک مودم اینترنتی متصل می‌گردد. با توجه به نیازمند بودن این دستگاه ها به برقراری ارتباط با بلوتوث محدوده جابجایی این نوع دستگاه های پوز بسیار پایین است و تقریبا محدوده ی خاصی برای ارائه ی خدمات دارد.

۴.دستگاه پوز سیار:

از جدیدترین و پرطرفدارترین انواع دستگاه های پوز حال حاضر، پوز سیار می باشد.این دستگاه ها قابل حمل، کوچک و مناسب برای کسب و کارهایی است که نیاز به جابجایی دارند یا فروشندگانی که مدام در حال جابجایی هستند.همچنین این دستگاه ها یکی از وسایل مورد نیاز فروشگاه های اینترنتی ای که محصولاتی با خدمات پرداخت هزینه درب منزل ارائه می‌دهند می باشد. چراکه نیاز به اتصال به شبکه ی این دستگاه ها تنها با داشتن یک عدد سیم کارت متصل به اینترنت برطرف می‌شود. از دیگر نقاط قوت این دستگاه ها داشتن باتری های های قابل شارژ است که دستگاه را از هر نوع وابستگی به مکان ثابت رها می‌کند.

۵. دستگاه پوز کامپیوتری

فروشگاه های زنجیره ای و مراکز خرید بزرگ بیشترین مشتریان این گونه از دستگاه‌های پوز می باشند.این دستگاه های پوز توسط سیستم کامپیوتری متصل به آن کنترل می‌شوند و خطای انسانی را پایین می آورند.هرچند که امروزه امکان اتصال سایر انواع دستگاه های پایانه ی فروش به سیستم های محاسبه ی کالا در فروشگاه ها فراهم است.

6- دستگاه کارتخوان موبایلی MOBILE-POS (جیبی)

مهم ترین ویژگی این دستگاه ها ابعاد کوچک آنها و همچنین اتصال از طریق نرم افزار به موبایل اندروید می باشد.این دستگاه ها کاملا در یک جیب جا می شوند. همچنین برای انجام تراکنش نیازی به رول کاغذی ندارند و درواقع ماژول پرینتر در آنها حذف شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.